Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia oraz wyjaśnienie treści SIWZ w postępowaniu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych ....


Przewodniczący Komisji Przetargowej publikuje ogłoszenie o zmianie ogłoszenia oraz wyjaśnienia treści SIWZ w postępowaniu "Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Łubowo od 1 stycznia do 31 sierpnia 2020r."

                     Ogłoszenie nr 540266237-N-2019 z dnia 06-12-2019 r.
Łubowo:
OGŁOSZENIE O ZMIANIE OGŁOSZENIA
OGŁOSZENIE DOTYCZY:
Ogłoszenia o zamówieniu
INFORMACJE O ZMIENIANYM OGŁOSZENIU
Numer: 630990-N-2019
Data: 02/12/2019
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
Gmina Łubowo, Krajowy numer identyfikacyjny 63125945900000, ul. Łubowo  1, 62-260  Łubowo, woj. wielkopolskie, państwo Polska, tel. 614 275 930, e-mail tomek@lubowo.pl, faks 614 275 858.
Adres strony internetowej (url): www.lubowo.pl
SEKCJA II: ZMIANY W OGŁOSZENIU
II.1) Tekst, który należy zmienić:
Miejsce, w którym znajduje się zmieniany tekst:
Numer sekcji: IV
Punkt: 6.2
W ogłoszeniu jest: Data: 2019-12-10, godzina: 10:00
W ogłoszeniu powinno być: Data: 2019-12-12, godzina: 10:00                            

 

 

Wyjaśnienia treści siwz nr 1

 

 

 

 

271.16.2019                                                                             Łubowo 05.12.2019r.

 

                                                                                                                                                        

    

 

Wyjaśnienie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia -

odpowiedzi na pytanie oferentów (1)

 

 

Dotyczy przetargu:

„Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Łubowo od 1 stycznia do 31 sierpnia 2020r.”

 

W odpowiedzi na pytania dot. treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w przedmiotowym postępowaniu, działając na podstawie art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019r. poz. 1843 ze zmianami.), Gmina Łubowo wyjaśnia, co następuje:

 

Pytanie 1.

W związku z przyjętym przez Zamawiającego jednostkowym (za każde odebrane 1Mg odpadów),   a nie ryczałtowym rozliczeniem wynagrodzenia oraz zastrzeżeniem zawartym w projekcie umowy § 7 ust. 1 o tym, że: „faktyczna wielkość zamówienia jest uzależniona od faktycznej ilości odebranych odpadów – może być mniejsza lub większa”, zwracamy się o następującą zmianę zapisu Załącznika nr 7 do SIWZ – Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia, Rozdział II ust. 3:

 

3. Ilość wytworzonych na terenie Gminy Łubowo odpadów nie jest zależna od Zamawiającego.

Ustalone ilości są szacunkowe i mogą ulec zmianie, stosownie do rzeczywistych potrzeb Zamawiającego uwzględniając ilość odpadów wytworzonych przez producentów. Szacunkowa ilość odpadów przewidzianych do zbiórki i transportu wynosi 1401 Mg/8m-cy ( w tym odpady o kodzie: 20 03 01 – 1031 Mg, 15 01 07 – 80 Mg, 15 01 02 – 74 Mg, 15 01 01 – 15 Mg, 20 03 07 – 107 Mg, 20 01 10 – 14 Mg, 20 02 01 – 74 Mg, 17 01 01 – 3 Mg, 16 01 03 – 3 Mg). Podane wyżej ilości odpadów należy traktować jako orientacyjne. i Wykonawcy nie przysługuje prawo dodatkowego wynagrodzenia za osiągnięcie innych wielkości. Rozliczenie umowy nastąpi na podstawie rzeczywistych właściwie udokumentowanych ilości odpadów odebranych oraz cen jednostkowych zgodnych z ofertą Wykonawcy.

 

Zwracamy uwagę, iż obecny zapis stoi w całkowitej sprzeczności z pozostałymi zapisami SIWZ   i projektu umowy i jest odczytywany jako zastrzeżenie zamawiającego o niemożności przekroczenia zsumowanego wynagrodzenia ofertowego stanowiącego iloczyn cen jednostkowych i podanych w SIWZ ilości szacunkowych. W związku z tym prosimy o jasne i precyzyjne zapisy związane  z rozliczeniem.

 

 

Odpowiedź

Jest to oczywista omyłka. Zamawiający usunie wskazany zapis. Poprawione dokumenty przetargowe Zamawiający udostępni niezwłocznie na stronie www.lubowo.pl.

 

Pytanie 2.

Zwracamy się o informację, kto w trakcie realizacji zamówienia formalnie będzie właścicielem terenu, o którym mowa w Załączniku nr 7 do SIWZ – Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia (dalej: „SOPZ”), Rozdział II ust. 4.5.2. lit. a)?

Odpowiedź

Właścicielem terenu jest Gmina Łubowo.

 

 

Pytanie 3.

Zwracamy się o sprecyzowanie ilości i wielkości  kontenerów dostarczonych na PSZOK, o których mowa w SOPZ, Rozdział II ust. 4.5.2. lit. b).

Odpowiedź

Ilość pojemników winna odpowiadać ilości frakcji odpadów wymienionym w SOPZ, Rozdział II ust. 4.5.1., natomiast wielkość winna być dostosowana przez Wykonawcę do rodzaju odpadów, zapotrzebowania i częstotliwości wywozu.

 

 

Pytanie 4.

W nawiązaniu do zapisu SOPZ, Rozdział II ust. 4.5.2. lit. d) zwracamy się o potwierdzenie, że wszystkie obowiązki wynikające z prowadzenia PSZOK należą do Zamawiającego.

Odpowiedź

Podmiotem odpowiedzialnym za administrowanie PSZOK jest Gmina Łubowo, natomiast operatorem zajmującym się wyposażeniem, odbieraniem i zagospodarowaniem odpadów zgodnie z SOPZ jest wyłoniony w drodze przetargu podmiot.

 

Pytanie 5.

Zwracamy się o zmianę zapisu SOPZ, Rozdział II ust. 4.1 w ten sposób,  że Wykonawca wyposaży właścicieli nieruchomości w pojemniki na opady niesegregowane (zmieszane) w terminie 7 dni od podpisania umowy. Stoimy na stanowisku, iż ze względu na wskazanie bardzo krótkiego, niemożliwego do dotrzymania terminu na podstawienie pojemników najpóźniej do dnia 31 grudnia 2019 roku dla wykonawcy innego, niż wykonawcy aktualnie realizującego zamówienie - obecny zapis narusza przepisy, które mogłyby utrudniać uczciwą konkurencję, tj. art. 29 oraz art. 7 ustawy Pzp. Termin wszczęcia postępowania w dniu 04.12.2019r. oraz termin składania ofert 10.12.2019r. oznacza, iż podpisanie umowy  w najbardziej optymistycznym wariancie odbędzie się pod koniec grudnia wyłącznie w przyjęciu, iż procedura przetargowa nie ulegnie przedłużeniu. Wykonawcy, którzy złożą ofertę – muszą przy obecnym zapisie uwzględnić ryzyko natychmiastowego podstawienia pojemników – którym to ryzykiem nie jest obarczony w żadnym stopniu Wykonawca obecnie realizujący usługę na rzecz Państwa Gminy. Zapis faworyzuje więc jednego Wykonawcę na rynku i tym samym ogranicza krąg wykonawców mogących złożyć konkurencyjną ofertę w stosunku do wykonawcy mającego podstawione pojemniki i przez to nie zmuszonego do wkalkulowania w cenę tegoż ryzyka.

Zwracamy się jednocześnie o wyjaśnienie, w jaki sposób Wykonawcy mają spełnić wymóg wyposażenia właścicieli nieruchomości w pojemniki na odpady niesegregowane (zmieszane) najpóźniej do dnia 31 grudnia 2019 roku oraz wymóg przekazania Zamawiającemu raport z wykonanej czynności w dniu 10 stycznia 2020 roku w sytuacji, gdy umowa nie zostanie podpisana do dnia 31.12.2019r.?

Odpowiedź

Zamawiający zmienia zapisy dotyczące terminów. Wykonawca wyposaży właścicieli nieruchomości w pojemniki na opady niesegregowane (zmieszane) w terminie 7 dni od podpisania umowy i przekaże Zamawiającemu raport z wykonanej czynności w terminie 7 dni od jej zakończenia.

 

 

 

 

Pytanie 6.

Zwracamy się o zmianę zapisu SOPZ, Rozdział III ust. 14 w ten sposób, że Wykonawca w formie wydruków, będzie zobowiązany przekazać harmonogramy właścicielom nieruchomości w terminie 7 dni od podpisania umowy. Zwracamy się jednocześnie o wyjaśnienie, w jaki sposób Wykonawcy mają spełnić wymóg przekazania właścicielom nieruchomości do dnia 31.12.2019 r. harmonogramów w przypadku, gdy umowa zostanie podpisana po 31.12.2019r.?

Odpowiedź

Wykonawca będzie zobowiązany przekazać harmonogramy w formie wydruków, właścicielom nieruchomości w terminie 7 dni od podpisania umowy.

 

 

Pytanie 7.

Zwracamy uwagę, iż nie ma §7 ust.11 w projekcie umowy, o którym mowa w § 12 ust. 5 lit. d) projektu umowy.

Odpowiedź

Zamawiający domyśla się , że Wykonawca chciał wskazać § 12 ust. 5 lit. g) projektu umowy. Zamawiający usunie wskazany zapis.

 

 

Pytanie 8.

Wykonawca prosi o sprecyzowanie wymagań dotyczących raportowania danych GPS określonych        w § 9 ust. 3 lit. b) projektu umowy, m.in. w zakresie minimalnego okresu przechowywania na serwerze lub obowiązku utworzenia dodatkowego konta dla pracowników Zamawiającego.

Odpowiedź

Zamawiający precyzuje wymagania dot. minimalnego przechowywania danych GPRS, umożliwiających ich odczytanie podczas trwania umowy oraz do 8 miesięcy po jej zakończeniu.

 

Pytanie 9.

Dot. § 11 projektu umowy – Kary umowne i odsetki

 

Wykonawca kwestionuje wysokość kar umownych wskazując, że są one rażąco wygórowane. Katalog kar powinien zostać w całości zmieniony, wysokość kar umownych odbiega bowiem istotnie od przyjętych zwyczajów na rynku oraz nie spełniają funkcji surogatu odszkodowania, a są sposobem na uzyskanie dodatkowych dochodów przez gminę. Takie działanie Zamawiającego jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa. Wykonawca przypomina, że zgodnie z art. 351 (1) Kodeksu cywilnego, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Zgodnie zaś z art. 5 Kodeksu cywilnego  nie można czynić ze swego prawa użytku, który by był sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony. W tym miejscu podkreślenia wymaga, że zgodnie z art. 139 ustawy Prawo zamówień publicznych, stosuje się przepisy kodeksu cywilnego.

Obowiązkiem Zamawiającego jest określenie postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego tak, aby cel zamówienia publicznego, tj. zaspokojenie określonych potrzeb publicznych został osiągnięty. W swoim działaniu nie może jednak korzystać z prawa absolutnego, oderwanego od przedmiotu zamówienia, sytuacji wykonawcy oraz ciążących na nim obowiązków jako drugiej strony stosunku zobowiązaniowego z wykonawcą (Wyrok KIO z 18 maja 2015 r., sygn. KIO 897/15). Dotyczy to także kar umownych.

Rażąco wygórowana kara umowna to zarówno sytuacja, w której zostaje zachwiana relacja między wysokością wynagrodzenia wykonawcy a wysokością kary umownej zastrzeżonej za opóźnienie           w wykonaniu zobowiązania, z uwzględnieniem okresu opóźnienia, jak i gdy zachwiany został stosunek wysokości zastrzeżonej kary umownej do wysokości doznanej przez zamawiającego szkody. Kara umowna stanowi surogat odszkodowania zastrzeżonego w określonej wysokości, a – co za tym idzie – nie może prowadzić do nieuzasadnionego wzbogacenia wierzyciela (zamawiającego).

 

Należy także pamiętać, że postanowienie sprzeczne z obowiązującym prawem obarczone jest sankcją nieważności.

 

Powyższa argumentacja odnosi się w szczególności do poniższych kar umownych:

 

§ 11 ust. 1 lit. b): za opóźnienie w terminowym odbiorze (zgodnym z harmonogramem) odpadów za każdy dzień zwłoki – w wysokości 5.000,00zł

Kara 5 000,00 zł za każdy dzień opóźnienia jest zdecydowanie karą rażąco wygórowaną. Wnosimy       o zmianę poprzez znaczne obniżenie wartości kwotowej kary do wysokości odpowiadającej potencjalnej szkodzie, jaką Zamawiający może ponieść w ciągu jednego dnia niewykonywania usług. Dodatkowo, wnosimy o zmianę sformułowania „opóźnienie” na „zwłoka”. Dodatkowo zwracamy się o doprecyzowanie zbyt ogólnego w stosunku do sankcji finansowych sformułowania „udokumentowany przypadek” po przez wskazanie katalogu niezbędnych i nie pozostawiających wątpliwości dowodów na zawinienie Wykonawcy.

Odpowiedź

Zamawiający umniejsza ww karę do 1000zł, pozostawia sformułowanie  opóźnienie.

 

§ 11 ust. 1 lit. c): za brak zapłaty lub nieterminową zapłatę wynagrodzenia należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom – w wysokości 5.000,00zł

Odpowiedź

Zamawiający umniejsza ww karę do 1000zł.

oraz

§ 11 ust. 1 lit. d) w razie nieprzedłożenia do zaakceptowania projektu umowy o podwykonawstwo lub projektu jej zmiany - w wysokości 5.000,00zł

W związku z powyższą argumentacją Wykonawca prosi o obniżenie kary umownej do wysokości 1.000,00zł.

 

Odpowiedź

Zamawiający umniejsza ww karę do 1000zł.

 

Poprawione dokumenty przetargowe Zamawiający udostępni niezwłocznie na stronie www.lubowo.pl.

 

Z uwagi na pilną potrzebę udzielenia zamówienia,  Zamawiający przedłuża termin składania ofert o dwa dni. Termin składania ofert upływa 12.12.2019r. o godz. 10.00 a otwarcie ofert odbędzie się dnia 12.12.2019r. o godz. 10.15.

 

Z poważaniem

Przewodniczący Komisji Przetargowej

Tomasz Hartwich

 

 

zmienione dokumenty

 

poprawiona SIWZ

poprawiony zał. nr 7 do SIWZ

poprawiony wzór umowy