Wyjaśnienie SIWZ nr 1: Zakup ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z dodatkowym wyposażeniem dla OSP Łubowo


Przewodniczący Komisji Przetargowej publikuje wyjaśnienia SIWZ w przetargu nieograniczonym na dostawę, pn: Zakup ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z dodatkowym wyposażeniem dla OSP Łubowo

 

271.6.2015                                                                     Łubowo 13.07.2015 r.

 

 

                                  

 

    

Wyjaśnienie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia

nr 1

 

Dotyczy: przetargu na  

„Zakup ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego wraz z dodatkowym wyposażeniem dla OSP Łubowo”

 

W odpowiedzi na pytania, dot. wyjaśnienia treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w przedmiotowym postępowaniu, działając na podstawie art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zmianami), wyjaśniam, co następuje:

 

pytanie nr 1

W pkt 1.2 zał. nr 1 do SIWZ Zamwiający wymaga manualnej skrzyni biegów.

Czy Zamawiający dopuszcza dostawę samochodu ze zautomatyzowanym systemem zmiany przełożeń przy zachowaniu wszystkich pozostałych wymaganych parametrów?

Chcielibyśmy zwrócić uwagę Zamawiającego, że jest to mechaniczna skrzynia biegów posiadająca jej wszystkie walory, tzn. brak konieczności wymiany płynów eksploatacyjnych  (brak dodatkowych kosztów eksploatacji), gdzie zmiana biegów realizowana jest w sposób zautomatyzowany co z kolei eliminuje możliwość popełnienia błędów przez kierowcę, a tym samym zabezpiecza zarówno skrzynię, sprzęgło jak i samą jednostkę napędową przed uszkodzeniem  (np. niewłaściwa redukcja biegów np. z wysokiego na zbyt niski). Dodatkowo skrzynia biegów zautomatyzowana w przeciwieństwie do typowej skrzyni automatycznej optymalizuje i obniża zużycia paliwa, ponadto wpływa na zwiększenie komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy.

 

Odpowiedź: Zamawiający nie zgadza się na montaż skrzyni zautomatyzowanej, wskazanej w pytaniu. Wymagania Zamawiającego w tej kwestii pozostają bez zmian.

 

 

 

 

pytanie nr 2

W pkt. 1.2 zał. nr 1 do SIWZ Zamawiający wymaga by pojazd posiadał stały napęd 4x4 z blokadami mechanizmów różnicowych osi przedniej i tylnej oraz mechanizmu różnicowego międzyosiowego.

Czy Zamawiający dopuści rozwiązanie układu 4x4 z rozłączanym napędem osi przedniej wraz z blokadą międzyosiowego mechanizmu przenoszenia napędu oraz z blokadami mechanizmu różnicowego osi przedniej oraz tylnej?

Mechanizm różnicowy międzyosiowy jest niewykorzystywany w pojazdach z rozłączanym napędem osi przedniej. Z uwagi na zmniejszenie wagi pojazdu producenci pojazdów stosują mechaniczną blokadę międzyosiową skrzyni rozdzielczej bez mechanizmu różnicowego. Z punktu widzenia użytkowania wszystkie funkcjonalności obu rozwiązań są identyczne.

 

Odpowiedź:

Zamawiający w SIWZ opisuje pojazd z rozwiązaniem napędu, które pozwala na poruszanie się po drogach o zmiennej nawierzchni (od nawierzchni o dobrej przyczepności do nawierzchni o niskiej przyczepności np. asfalt i oblodzone odcinki asfaltu) z włączonym napędem obu osi, bez obawy jego uszkodzenia.

Wg Zamawiającego rozwiązanie ze stałym napędem 4x4 jest bardziej korzystne, podnosi poziom bezpieczeństwa przy pokonywaniu trudnych odcinków terenu. Wyjeżdżając na akcję samochód porusza się po drodze asfaltowej, by za chwilę wjechać na bezdroża i brak dokonywania dodatkowych czynności rozłączania/załączania napędu przedniej osi redukuje możliwość popełnienia błędu przez kierowcę. Stały napęd 4x4 znacznie podnosi trakcyjność pojazdu w terenie i sprawia, że jest on bardziej stabilny na utwardzonych, przyczepnych nawierzchniach, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jego użytkowania.

 

Z dostępnych nam informacji wynika, iż mechaniczna blokada międzyosiowa skrzyni rozdzielczej bez mechanizmu różnicowego na to nie pozwala – po nawierzchni  utwardzonej i przyczepnej  np. asfalt,  samochód mógłby poruszać się tylko z napędem na jedną oś.

Stąd wynika, iż pojazd winien posiadać mechanizm różnicowy międzyosiowy z możliwością jego blokowania.

Ponadto w trudnych warunkach terenowych musi istnieć możliwość zablokowania mechanizmów różnicowych: międzyosiowego, przedniego i tylnego.

 

 

pytanie nr 3

W pkt. 1.9 zał. nr 1 do SIWZ nr 1 do SIWZ Zamawiający wymaga by kabina była wyposażona w fabryczny układ klimatyzacji automatycznej.

Praktycznie we wszystkich samochodach tego typu jest fabrycznie montowana tzw. klimatyzacja manualna. Podwozie z klimatyzacją automatyczną albo nie jest dostępne albo też wymaga zamówienia podwozia do produkcji co zdecydowanie wydłuża czas dostawy oraz podnosi koszt zakupu.

Czy w związku z powyższym Zamawiajacy dopuści pojazd z fabrycznym układem klimatyzacji manualnej, która spełnia wszystkie wymagania Zamawiającego?

 

Odpowiedź:

Zamawiający dopuści samochód z fabrycznym układem klimatyzacji manualnej.

pytanie nr 4

W pkt. 1.9 zał. nr 1 do SIWZ Zamawiający wymaga by kabina pojazdu była wyposażona w centralny zamek z pilotem?

Czy Zamawiający dopuści pojazd nie wyposażony w centralny zamek z pilotem?

 

Odpowiedź:

Zamawiający wymaga by kabina wyposażona była w centralny zamek z pilotem, przy czym w odniesieniu do zdalnego sterowania (pilot) dopuszcza rozwiązania alternatywne (nie fabryczne).

 

pytanie nr 5

W pkt. 2.13 zał. nr 1 do SIWZ Zamawiajacy wymaga dodatkowego wskaźnika wody z zaworami odcinającymi (szklana rurka ze wskaźnikiem), widocznego dla kierowcy w przedziale autopompy.

Obecnie w samochodach pożarniczych nie stosuje się rozwiązania tego typu. Montuje się wskaźniki diodowe, w kabinie kierowcy oraz w przedziale autopompy, które spełniają wszystkie funkcje stawiane tego typu rozwiązaniom.

Czy w związku z powyższym Zamawiający dopuści zabudowę bez dodatkowego wskaźnika wody w postaci szklanej rurki ze wskaźnikiem, natomiast wyposażoną w diodowe wskaźniki wody umieszczone w kabinie oraz przedziale autopompy?

 

Odpowiedź:

Zamawiający dopuszcza pojazd wyposażony dodatkowo w diodowe wskaźniki wody umieszczone w kabinie oraz przedziale autopompy ale wymaga również zamontowania wskazanego wyżej wskaźnika wody z zaworami odcinającymi (szklana rurka ze wskaźnikiem), widocznego dla kierowcy w przedziale autopompy.

 

pytanie nr 6

W pkt. 2.15 zał. nr 1 do SIWZ Zamawiający wymaga by autopompa pracowała cicho i bez trzasków.

Informujemy Zamawiającego, że pracująca pompa generuje swoiste odgłosy oraz pewien poziom hałasu. Prosimy Zamawiającego o doprecyzowanie zapisu i wyjaśnienie jak powinna pracować autopompa, żeby spełnić wymagania opisane w SIWZ.

 

Odpowiedź:

Przedmiot zamówienia, po zakupie zostanie przekazany jednostce OSP w Łubowie. Z wieloletniego doświadczenia komendanta OSP Łubowo (wcześniej pracownika Państwowej Straży Pożarnej) wynika, że niektóre z autopomp, podczas pracy  generują wysoki poziom hałasu i „trzasków”, które nie mają wiele wspólnego z właściwą pracą autopompy. Intencją Zamawiającego, na wyraźną prośbę komendanta, było zasygnalizowanie problemu, który zdaje się być powszechny i bardzo uciążliwy podczas wykonywania zadań należących do Straży Pożarnej.     

 

pytanie nr 7

W pkt. 1.1 zał. nr 1 do SIWZ Zamawiający wymaga by podwozie oraz zabudowa była z roku produkcji 2015.

Czy Zamawiający dopuści fabrycznie nowe podwozie wyprodukowane w 2014r. z zabudową pożarniczą wyprodukowaną w 2015r.?

 

Odpowiedź:

Nie. Zamawiający dopuści tylko fabrycznie nowe podwozie wyprodukowane w 2015r. z zabudową pożarniczą wyprodukowaną w 2015r.

 

pytanie nr 7

W pkt. 1.8 zał. nr 1 do SIWZ Zamawiający wymaga by wytrzymałość wszystkich podestów roboczych wynosiła min. 200kg.

Czy Zamawiający dopuści podesty robocze o wytrzymałości min. 180kg, czyli odpowiadające wadze ratowników 2x90kg?

 

Odpowiedź:

Tak. Zamawiający dopuszcza takie rozwiązanie.

 

 

Termin otwarcia składania i otwarcia ofert pozostaje bez zmian.

 

                                                        Z poważaniem

 

                                                        Przewodniczący Komisji Przetargowej